tirsdag den 26. maj 2009

Boganbefaling og analyse: Parfumen / af Patrick Süskind (1985)



Min vurdering 8/10

Det er en historisk og psykologisk roman, som foregår i 1700-tallets Frankrig. Den handler om den dæmoniske og magtsyge parfumemager Jean-Baptiste Grenouille. Han mindes ting på lugten og har en usædvanlig lugtesans. Grenouille vil skabe den fuldkomne parfume.

Originalen ’Das Parfum’ er oprindeligt skrevet på tysk. Det er en rimelig kort roman på ca. 230 sider, men det gør den ikke mindre god.

Det jeg synes er spændende ved bogen er skrivestilen, som bevidst inkorporerer duftsansen. Forfatteren udtaler s.116 : ”vort sprog duer ikke til beskrivelsen af den lugtbare verden”. Lidt af en
selvmodsigelse, synes jeg, da forfatteren gør et flot forsøg på at beskrive dufte. For eksempel tager Grenouille til parfumebyen Grasse i Sydvestfrankrig, som bl.a. beskrives som ”duftenes Rom”.

Et anden originalt aspekt ved romanen er, at krimi-delen vendes på hovedet. Vi ved, hvem morderen er. For læseren handler det i højere grad om, hvorfor og den sære måde morderne begås.

Man kan måske godt argumentere, at hovedperson ikke er den mest sympatiske person i verden, men det er alligevel spændende at læse om ham.

Hovedperson og hans motiver er interessante at diskutere, som vi gjorde i den læsekreds jeg går i. Süskind synes at gruble over, at der er en hårfin grænse mellem at være gal og genial. Hvorfor gør Grenouille, som han gør? Er det muligt at skabe den perfekte duft, da lugtesansen er subjektiv? Bruger vi parfume for at maskere vores sande jeg? Eller for at tiltrække andre, så de finder ud af, hvad vores sande jeg er? Hvorfor lugter Grenouille ikke selv? Hvorfor får han ikke dårlig samvittighed? Er han et menneske? osv.

Jeg er normalt ikke den store fan af historiske romaner, men det her er en af undtagelserne. De fantastiske elementer gør, at man tvivler over, at historien er historisk autentisk, som det fremgår i starten. Lidt ligesom ’Da vinci mysteriet’ kan man som læser, hvis man har lyst, evt. lege detektiv og efterforske sandheden i romanens historiske påstande.

Måske om nogle år kommer versioner af romanen eller filmen, hvor dufte møder læseren, når han vender siderne. Eller dufte møder biografgængernes næsebore, når de sidder og ser filmen. Det ville være en endnu mere spændende formidling af historien, synes jeg. Man kunne tilmed konsultere med forfatteren Süskind, så han kunne vejlede om de helt rigtige dufte. Hvis altså forfatteren overhovedet har gjort sig nogle tanker om duftene og vil være med til at eksperimentet foretages. Ligesom directors cut film med nye scener, kunne filmen og bogen relanceres. Nu med duft!

Filmen ’Perfume : the story of a murderer’ fra 2006 synes jeg var visuelt flot lavet, men efter min mening tilføjede den ikke noget nyt til romanen. Det bliver bare en genopfriskning af handlingen.

Jeg undlader at vise filmtraileren her, da jeg synes den afslører alt for meget.

En god læseoplevelse med en åben slutning. Jeg anbefaler dig at læse den.

Øvrige kilder:
Cand. mag. speciale: Marc Hammer / Lugt og Labyrint. En analyse og fortolkning af "Das Parfum" af Patrick Süskind.


Andre ubrugte kilder:
Bog: Oliver Mittelbach / På sporet efter Patrick Süskinds "Parfumen" : en rejse til romanens skuepladser (2008) Serie: Litterær rejseguide
Litteratursiden: litteraturstuderende Marie Fredborg Jungersen / Lugtekunstneren. Om Patrick Süskind: Parfumen
http://www.litteratursiden.dk/temaer/lugtekunstneren-om-patrick-s%C3%BCskind-parfumen
Litteratursiden: bibliotekar Ditte Krogh / Anbefaling
http://www.litteratursiden.dk/temaer/parfumen-af-patrick-s%C3%BCskind
Librarything: Anmeldelser
http://www.librarything.com/work/36980

Ingen kommentarer:

Send en kommentar