søndag den 24. maj 2009

Boganbefaling: Det jeg elskede / af Siri Hustvedt (2003)



Min vurdering 9/10

Kort fortalt handler bogen om par og venner, der bor i New York. Undervejs i bogen lærer vi dem bedre at kende og hører om deres færden i kunstmiljøet i byen. Den bliver ligesom en krimi i sidste del af bogen.

Uden at afsløre for meget, så er emnerne der behandles blandt andet : kunst, kærlighed til børn og partnere, venskab mm.

Det her er en af de bedste romaner jeg læste sidste år.

Siri Hustvedt’s ægtemand Paul Auster kan mærkes i baggrunden, når der en sjælden gang refereres til baseball, der fx sker tilfældigheder eller New York beskrives. Men jeg vil vove den påstand, at den her bog slår de efterhånden mange Paul Auster romaner, som jeg har læst, fordi personerne i ’Det jeg elskede’ virker mere virkelige, menneskelige og elskværdige end Auster’s personer.

Det er som om det kunne være nogle mennesker, som gik rundt i virkelighedens New York. Personerne nærmest springer ud fra siderne! Det er sjældent, at jeg har oplevet det. Ikke overraskende blev den en international bestseller.

Et citat fra s.67, som beskriver noget af den næstekærlighed, romanen indeholder: ”Bill kunne aldrig finde på at bebrejde andre deres ubeslutsomhed, etiske svaghed eller mudrede tankevirksomhed, men han accepterede det ikke hos sig selv”.

Det der trækker lidt ned er de lange afsnit om kunst, som jeg godt kunne have været foruden. Nogle vil sikkert synes, at de er interessante. Jeg valgte simpelthen at springe over de steder, og det gik ikke ud over forståelsen.

En anden ting som kunne have hjulpet på læseoplevelsen var at formidle nogle illustrationer i selve bogen. Der er en del beskrivelser af malerier. Det kunne have styrket læseoplevelsen for mig.

Der er meget at diskutere, som vi gjorde til den læsekreds jeg er med i. For eksempel titlen, arv vs. miljø, forældre-barn forholdet, parforholdene, fortæller synsvinklen, hvordan vi selv ville have reageret i lignende situationer mm.

Meget imponerende roman, som jeg anbefaler.

Øvrige kilder:
Forfatterweb: cand.mag. Karina Søby Madsen / Siri Hustvedt
http://www.forfatterweb.dk/forfatterweb/oversigt/zsirihustvedt00
Litteratursiden / Anbefaling
http://www.litteratursiden.dk/anbefalinger/det-jeg-elskede-af-siri-hustvedt
Librarything:
http://www.librarything.com/work/94075
Engelske anmeldelser:
http://www.reviewsofbooks.com/what_i_loved/

Ingen kommentarer:

Send en kommentar