søndag den 24. maj 2009

Boganmeldelse: Libri di luca / af Mikkel Birkegaard (2004)



Min vurdering 5/10

Egnet til fans af ’Da Vinci Mysteriet’.

Romanen handler om advokaten Jon, som arver et antikvariat kaldet 'Libri di Luca' i København og får samtidig indsigt i det hemmelige selskab, der holder til i antikvariatet, de såkaldte Lettorer, mennesker med særlige evner.

Uden at afsløre for meget, så er emnerne tankestyring, læsning og oplæsning, bøgers betydning, hemmelige foreninger mm.

Debutroman fra en ny dansk forfatter. Den minder påfaldende meget om Dan Browns ’Da Vinci mysteriet’, og jeg har det ikke godt med forfattere, som så åbenlyst tænker kommercielt på at følge en formel som har virket for en anden succesfuld forfatter. For mit vedkommende synes jeg, at det er en roman, der er skrevet ud fra en kommerciel dagsorden mere end den er skrevet med hjertet som drivkraft. Men ok, forfattere har vel også lov at tjene penge!

Konceptet er sådan set interessant nok, men jeg synes Birkegaard skriver meget (447 sider), men får sagt meget lidt.

En af bogens budskaber om, at det er godt at læse bøger er sådan set godt nok i en tid, hvor læsning ikke fylder så meget som tidligere pga. nye medier. Men budskabet falder lidt til jorden, synes jeg, han kan efter min vurdering ikke argumentere særlig godt for, hvorfor det er godt at læse bøger.

Synes sproget var hverdagsagtigt og lidt kedeligt. Dog synes jeg Birkegaard er god til at skrive om charmen ved antikvariater som fx s.88-s.92: ”Alene forestillingen om en pc med søgefunktion i libri di luca synes absurd som at sende jetfly tilbage til middelalderen (…) Charmen ved et antikvariat er at snuse omkring og lade sig overraske. (…) hvordan kan du vurdere kvaliteten af et værk uden at have det mellem dine hænder. Hovedparten kommer for stemningen”

Jeg tænkte at romanen måske ville have virket bedre, hvis den foregik i fremtiden.

Bogen kan rejse debat om, hvilken betydning tankelæsning kunne have for samfundet, at vi kan have mere eller mindre intuition allerede, hvordan oplæsning kan forføre, foreninger mm.

OK roman, som til tider er spændende, men ikke en af de bedste.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar