søndag den 11. februar 2024

Anmeldelse: Kongeord - Frederik 10. fortæller til Jens Andersen (2024)

2024, 109 sider, Politikens Forlag

Frederik blev kritiseret af flere medier for ikke at nævne Gud i sit valgsprog i januar og bogudgivelsen kan betragtes som en uddybning af ”Forbundne, Forpligtet, for Kongeriget Danmark”. Fx side 54 forklarer han at vi er forbundne i vores kristne tro og fælles historie. Senere behandles forpligtelse; Forpligtet i vores forskelligheder til at tage vare på hinanden i fællesskabet og engagere os.

Der trædes forsigtigt for ikke at fornærme. I en tid hvor hvert et ord fra kongehuset vendes og drejes udtrykker bogen ikke for lidt men heller ikke for meget. Resten må være privat. På grund af sin stilling må Frederik agerer på jobbets præmisser. Mange forudsigelige udtalelser, som fx at han synes Margrethe har været en fantastisk dronning for Danmark. Frederik roser også sin far Henrik. Citatet ”Jeg elsker ægteskabet, hustru og vores børn” kan læses som en indirekte respons til sladderhistorierne der gik verden rundt i oktober sidste år.

Formuleringer, som fx side 37 ”Det var fedt” overraskede mig. Men det siger folk jo i hans alder! Fornemmes at Frederik er gift med en engelsksproget kvinde med en del udenlandske vendinger ”on top of that”, buisness as usual”. Dog vil jeg mene det engelske vinder mere og mere frem i Danmark, uanset om du er gift med en udlænding eller ej. Du kan ikke undgå at lægge mærke til at den moderne sprogbrug er helt anderledes end Margrethe's.

Interessant at høre ham fortælle om sin morfar Frederik 9, en populær konge fra før min tid. Frederik fik ofte at vide at han ”lignede ham” og der gives eksempler. Åbenlyst at Frederik beundrer sin morfar for at ”følge sit hjerte” (s.24). Vi hører ham også berette om mormoren dronning Ingrid som ”gav ham ro” og vejledning i den svære ungdomsfase. Ingrid fortalte Frederik historier om Frederik 9 som døde da kronprinsen var kun 3½ år.

Dele af bogen opleves som en hyldest til den danske kongerække, den danske kulturarv, danske bedrifter, og Grønland/Færøerne.  God reklame for Christian 4’s Rosenborg Slot, han inspirerede mig til at besøge stedet. Og bogen opfordrede mig til at kigge nærmere på betydningsfulde danske opdagelsesrejsende og forskere, han nævner fx Jens Munk, Carsten Niebuhr, PW Lund, Knud Rasmussen, og Marie Hammer. Endnu vigtigere end det historiske, Frederik slår et slag for frivilligt arbejde, at vi skal gøre noget for andre!

Frederik er tøvende i forhold til at udtale sig kritisk om det danske og vil ikke træde nogen over tæerne. Valgsproget handler om at samle os om nogle værdier. Selvom det i et pluralistisk samfund kan være svært at blive enige om ret meget fælles, synes jeg alligevel Frederik deler nogle gode hjertesager som det er nemt at bakke op om. Trods den inkluderende agenda, vil der selvfølgelig være nogle danskere der falder udenfor, som ikke deler Frederik's holdninger om det kristne fælleskab og klimakampen. Man kan sige bogen lader ham udtale sig kortfattet og præcist, uden behov for pressekonferencer og interviews.

Ifølge forlaget Politiken går overskuddet fra bogsalget ikke til kongehuset men til forfatteren Jens Andersen. Bogens længe overraskede mig, kun ca. 100 sider, og kan derfor ikke anskues som udtømmende om Frederik.  Hvis du vil lære manden bedre at kende er der biografien der udkom i forbindelse med hans 50års fødselsdag, med titlen Under Bjælken (2017)