torsdag den 15. oktober 2009

Boganmeldelse og analyse: Bliktrommen /af Günter Grass (1959)

Min vurdering 5/10

Det er historien om Oskar, som beslutter som 3årig at standse sin vækst og hvordan det påvirker omgivelserne. Bogen beretter om familiens historie fra bedsteforældrenes møde i 1899 til et stykke efter anden verdenskrig. Bliktrommen er en tromme Oskar ikke kan leve uden, og hvis man fjerner den fra ham, skriger han, så glas knuses. Vi møder Oskar første gang som 30-årig, hvor han er indespærret på en sindssygeanstalt anklaget for mord, hvor han nedskriver sine erindringer og minder fra sit liv.

Jeg anbefaler den oscarvindende tyske film fra 1979, som jeg giver 8/10, selvom flere tråde fra romanen er udeladt. Skuespilleren der spiller drengen er meget troværdig. Oskars ansigt i filmen ligner en lille voksen med vidende øjne.

Jeg synes romanen var lidt for tung en omgang med mange lange sætninger. Det hjalp heller ikke, at min udgave havde meget små bogstaver. Egnet hvis du vil skrive et speciale, men ikke ret god som underholdende læsning. Figurerne er interessante at analysere, men jeg synes de er usympatiske.

Romanens genre er svær at blive klog på. Du kan se den som magisk realisme, Günther Grass udtalte i interview i den sorte diamant på DR2, at historien indeholder elementer fra eventyrgenren som fx 'Der var engang'. Eller måske kan den betegnes en allegorisk roman, samfundssatire, krigsroman, familiesaga, eller misdannelsesroman! Det er også en historie om dværgenes vilkår.

Bogen var kontroversiel, G. Grass skriver om det der gør ondt i den tyske folkesjæl, det anses som uacceptabelt at forskønne nazistperioden i kunsten, men bogen har en vis ironisk distance, som måske har bevirket det alligevel blev en bestseller ved udgivelsen i 1959. Det er også en kontroversiel roman pga. de erotiske scener med en dværg, som gjorde, at bogen dengang blev forbudt flere steder i verden.

Jeg synes trommen næsten bliver en figur i sig selv.
Fx s.108:

”Oskars udmattede tromme fik lov til at hvile og høre efter”
Trommen virker til at sige noget, som ikke kan udtrykkes med ord. Barnet protesterer mod den til tider groteske voksenverden, men også imod den voksende nazisme, som han vil holde på afstand. Alligevel er der noget ambivalent i Oskar, som ikke tager fuldstændig afstand fra krigen, men sammen med andre dværge underholder nazisterne med sine evner som glasknuser. Forfatteren G. Grass synes at påstå, at det er i orden at standse sin vækst, hvis verdenen udvikler sig i en forkert retning. Oskar fremstår som uskyldigt barn, men Oskar er allerede mentalt set en voksen. Oskars distancerede syn på begivenhederne gør ham i stand til at kommentere på verden.

Måske beslutter han at forblive 3 år, fordi han ikke vil være soldat i krigen? Men hermed opstår et nyt spørgsmål, hvordan kan Oskar forudsige anden verdenskrig og være fortæller til begivenheder, som foregår før sin fødsel med så præcis nøjagtighed? Trommen gør, at drengen kan holde en vis afstand til forældrene, så han ikke bliver som dem, men der var også en i min læsekreds som mente man kunne betragte trommen som et råb om hjælp og trøst, hvor han søger opmærksomhed. Trommen har forskellige funktioner, på et tidspunkt forsøger Oskar at berolige moderen, da hun kaster op.

Det der gør drengen speciel er især, at personerne i historien ser ikke noget overnaturligt, men læseren gør, fordi vi hører Oskars tanker. For læseren er Oskar en voksen i en drengs krop:

Side 78:

”Det var slet ikke så let at lære at læse og samtidig at spille uvidende. Det skulle falde mig vanskeligere end i årevis at lade, som om jeg på barn vis gjorde mig våd i sengen.
Samtidig er der mere ambivalens, fordi at slå på en tromme er ikke voksen adfærd, ej adfærd der passer til en 12årig i en 3åriges krop? Det kan ligeledes være spændende at analysere, hvordan miljøet Oskar er vokset op i har påvirket ham. De svage forældre, som forsømmer Oskar, er næsten ligeså interessante at analysere som Oskar selv.

Det kan også være interessant at spørge, om Oskar er god eller ond? Bogen synes at pege i begge retninger, hvor Grass på et tidspunkt siger, at Oskar gør noget ondt, mens Oskar selv siger fx s.121: ”intet havde at skrifte”. Det kan være grunden til, at nogle påstår, at Oskar er en upålidelig fortæller.

Bogen var før sin tid, fordi den beretter om ”almindelige” tyskeres rolle under holocaust, som først blev analyseret i det offentlige domæne i 1963-65 under Auswitz retsagerne. Romanen var derfor en ny tilgang til den tyske historie.
I 1950ernes Tyskland var der en tavshed og en fortrængning omkring krigen, som denne og andre romaner i tiden tog et opgør imod. Myten om det uskyldige tyske folk udfordres, det var ikke alle tyskere som var modstandsfolk og ofre.

Bliktrommen er første del af en trilogi, hvor ’Katz und Maus’ samt 'Hundejahre' fulgte efter som 2. og 3. del af Danzig trilogien. Bliktrommen foregår i netop Danzig området (nu Gdansk), som er en havneby i Polen. Danzig var det første sted Tyskland erobrede under anden verdenskrig.

En mindeværdig film, men en tung læseoplevelse. Jeg opgav efter 200 sider, som er nogenlunde det handlingsforløb filmen har taget med fra bogen. Om ikke andet, så er historien interessant at debattere.

Jeg gjorde et sjovt fund i '1984' af George Orwell, som jeg læser nu:
s.39:
"Kun tre år gammel havde kammerat Ogilvy nægtet at lege med andet end en tromme"
I øvrigt er at skrige og knuse glas også med i en anden tysk film, ’Run lola run’ fra 1998:



Øvrige kilder:
Forfatterweb: journalist Andreas Harbsmeier / Günter Grass
http://www.forfatterweb.dk/forfatterweb/oversigt/zgrass00
Litteratursiden: Anbefaling
http://www.litteratursiden.dk/anbefalinger/bliktrommen-af-g%C3%BCnter-grass
Litteratursiden: litteraturstuderende Jannie Bendsen / Analyse
http://www.litteratursiden.dk/temaer/g%C3%BCnther-grass-bliktrommen
Filmen:
http://www.imdb.com/title/tt0078875/
Literary Encyclopedia :
http://www.litencyc.com/php/sworks.php?rec=true&UID=5610
Librarything:
http://www.librarything.com/work/10164

Ingen kommentarer:

Send en kommentar